Monday, February 23, 2009

Een minderheid binnen de Molukse minderheid

Bovenstaande titel siert de kandidaatsscriptie van W.P. Renwarin uit 1981. Hoewel de scriptie voornamelijk de Keieese bevolkingsroep behandelt, gaat deze titel op voor de gehele Zuidoost-Molukse gemeenschap in Nederland. Het is een feit, dat de gemiddelde Nederlander geen onderscheid weet tussen de duizenden Molukkers in Nederland. Voor de meeste Nederlanders zijn alle Molukkers Ambonezen. De oorspronkelijke naamgeving van verschillende overheidsorganisaties werkte dit ook in de hand. (CAZ Commissariaat voor Ambonezen, Ambonezenzorg etc.)
Na de souvereiniteitsoverdracht aan Indonesië (1949) werd een deel van het KNIL-leger wegens politieke redenen naar
Nederland op transport gesteld voor een tijdelijk verblijf. De ongeveer 13.000 Molukkers die naar Nederland kwamen waren voornamelijk afkomstig van de volgende eilanden.
Midden Molukken

· Ambon

· Haruku

· Nusa Laut

· Saparua

· Ceram
Zuidoost-Molukken

· Kei

· Tanimbar
Hoewel er Zuidoost-Molukkers in Nederland zijn die van andere dan bovengenoemde eilanden afkomstig zijn , hebben deze meestal geen aansluiting gezocht bij een groep afkomstig van bovenstaande eilanden. De kwestie Vught (1951) zorgde ervoor dat de Zuidoost-Molukkers aparte woonoorden kregen, gescheiden van de Midden-Molukkers.
De nu ongeveer 10.000 tellende Zuidoost-Molukkers gemeenschap hanteert vaak zijn eigen adat-isti-adat (zeden, gewoonten, gebruiken en waarden en normen). Soms komt zijn adat-isti-adat overeen met de gewoonten en gebruiken van de Molukkers afkomstig van de Midden-Molukken maar wijken er soms ook erg van af.
Dit gedeelte van de website gaat voornamelijk over de Zuidoost-Molukse gemeenschap in
Nederland en zijn gewoonten en gebruiken. We starten onze artikelen met de kwestie Vught een kwestie die grote gevolgen had voor de verhouding tussen de Ambon-Lease gemeenschap en de Tenggara gemeenschap.
Het gebeuren was niet alleen een katalysator voor de totstandkoming van de aparte woonoorden voor de Tenggara-mensen, maar gaf ook het startsein tot zelfstandige organisatievorming op politiek als religieus terrein.

Geef uw commentaar/informatie over deze pagina.

meer zuid oost molukkers

Er zijn toch meer knil-militairen die afkomstig zijn van andere eilanden dan alleen maar de kei en de tanimbar eilanden ????

jangan Lupa Banda Neira!!!

Selamat saudara dan saudari.
Als eerste mijn complimenten voor jullie site.
Goed initiatief voor de Zuid Oost Molukkers.
Ik ben het helemaal eens dat deze prachtige eilanden met hun uiteenlopende flora en fauna vaak vergeten worden.
Ook staat Maluku Tenggara vaak slecht te boek bij de Midden Molukkers (waar ikzelf toe behoor).
Dat is iets wat ik niet begrijp...
Satu hati, satu bangsa!
Alleen één ding,
Over Banda hoor ik nog veel minder.
Op deze site wordt er niks over gezegd.
bv. Midden Maluku zien jullie als
Ambon, Ceram, Haruku, Saparua en Nusalaut... En Banda dan???
Voor de rest ga zo door!
Helemaal aan het Posko gedeelte heb ik heel veel...
jangan lupa Banda...

orang Belanda sayang orang kei

ik ben nederlandse van origine maar mijn hart is bij orang di kei jullie beteken veel voor mij en en mijn ouders en ik haat het dat indonesie over zijn algemeenheid wordt vergeten en in het verdomhoekje wordt verstopt dat verdient de oudere generatie niet ze hebbeb voor ond gestreden en hebben veel te veel achtergelaten vandaar mijn bewondering en respect voor de

eerste generatie en al hun volgelingen zullen respect van mij krijgen bedanken wil ik jullie voor alles wat jullie doen voor de eerste generatie Chow Chow

Zuid Oost Molukken

Groter dan men denkt toch jammerlijk dat er niet een duidelijke legenda van de diversiteiten van Zuid-oost Maluku werd weer gegeven.
We mogen de kleintjes niet vergeten! Ook zij maken deel uit van ONZE gemeenschap. Tenggara Barat dan Timur!!!
Voor de rest een leuk stukje dat bijdraagt aan de erkenning van ons deel van de Molukken!

0 komentar:

Post a Comment